
بازگشت میرکریمی به حوزه قدرت
به مناسبت عرضه فیلم «قصر شیرین» (رضا میرکریمی) در پلتفرم فیلمنت، نگاهی انداختهایم به پنج ویژگی جذاب و مهم فیلم.
به گزارش فیلمنت نیوز، فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی بهتازگی در پلتفرم فیلمنت ارائه شده است. این فیلم محصول سال 1397 است و داستان زندگی جلال را به تصویر میکشد که بعد از مدت دو سال به شهرش باز میگردد چرا که متوجه میشود همسر سابقش دچار مرگ مغزی شده است. او حالا باید از بچههایش مراقبت کند و در این حین با همسر جدیدش دچار مشکل میشود. حامد بهداد، ژیلا شاهی، یونا تدین، نیوشا علیپور و اکبر آیین از جمله بازیگران «قصر شیرین» هستند. به مناسبت عرضه این فیلم تحسینشده در فیلمنت، نگاهی انداختهایم به پنج ویژگی که میتوانند تماشای «قصر شیرین» را به تجربهای مثبت بدل کنند.
1
رضا میرکریمی فیلمساز روابط پرتعداد نیست. بهترین فیلمهای او عموما در فضاهایی خلوت و با شخصیتهایی کمتعداد میگذرند. کافی است «خیلی دور خیلی نزدیک» و «به همین سادگی» را به یاد بیاوریم. پس از یکی، دو تجربه نهچندان موفق در دهه 90، میرکریمی با «قصر شیرین» باز هم فیلمی با شخصیتهای کمتعداد ساخته و سعی کرده به جای افزایش کمّی تعداد روابط، به عمق همین روابط کمتعداد نفوذ کند. حاصل کار البته هنوز با بهترین آثار میرکریمی فاصله دارد اما در عین حال از نکات قابل توجهی برای تماشاگرانی برخوردار است که به جزییات علاقه دارند.
از سوی دیگر، «قصر شیرین» از جایی به بعد حالوهوای یک فیلم جادهای را پیدا میکند و این هم خصوصیتی است که ما را یاد بهترین فیلم میرکریمی یعنی «خیلی دور خیلی نزدیک» میاندازد. میرکریمی اینبار هم تسلط خود را در فضاسازی آثار جادهای نشان میدهد. ضمن اینکه استفاده از فضاهای بکر و دور از تهران، باعث غیرتکراری شدن فیلم شده است. پس اگر به فیلمهایی چون «خیلی دور خیلی نزدیک» علاقهمندید، شاید «قصر شیرین» بتواند تا حدی حالوهوای آن فیلم را در ذهن شما زنده کند.
2
وقتی پای تمرکز بر روابط خانوادگی پیش میآید، معمولا میتوان روی میرکریمی بهعنوان یک فیلمساز توانا حساب کرد. او تقریبا هر وقت بر همین نوع روابط تمرکز کرده توانسته نتایج قابل قبولی بگیرد و در مواردی که به سراغ گسترش حوزه روابط میرود، کمتر به موفقیتهای مشابهی دست پیدا میکند. خبر خوب این است که «قصر شیرین» تماما به تاکید بر روابط خانوادگی اختصاص دارد و میرکریمی این فرصت را داشته که دو رابطه متفاوت زناشویی و دو رابطه پدر و فرزندی باورپذیر و جذاب را در فیلمش از کار در بیاورد.
3
«قصر شیرین» در سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد هشت سیمرغ بلورین شد که از آن میان دو سیمرغ را تصاحب کرد. یکی از این جوایز به فیلمنامه «قصر شیرین» (نوشته محسن قرایی و محمد داودی) رسید. بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتند که فیلمنامه «قصر شیرین» یکی از جنبههای برجسته کار محسوب میشد. این فیلمنامه کاراکترمحور پر از جزییاتی است که میتوان در مورد آنها بحث کرد. در واقع بسیاری از جزییاتی که در نگاه اول ممکن است بیدلیل به نظر برسند، کمکم معنای خود را پیدا میکنند و همین، یکی از نکات جذاب «قصر شیرین» است.
4
بدون شک کیفیت بازیها نقش کلیدی در کیفیت «قصر شیرین» ایفا کرده است. در این فیلم با یک حامد بهداد متفاوت روبهروییم که از برونگرایی و عصبیت همیشگی فاصله گرفته و یکی از کنترلشدهترین نقشآفرینیهای خود را عرضه کرده است. ژیلا شاهی (که این روزها به خاطر بازی در سریال «پوست شیر» یک بار دیگر با واکنش مثبت منتقدان مواجه شده است) بعد از چند سال فعالیت مستمر با «قصر شیرین» بود که دیده و به یک بازیگر مطرح تبدیل شد. همچنین دو کودک فیلم (یونا تدین و نیوشا علیپور) حضوری فراتر از انتظار دارند و به باورپذیری روابط پدر و فرزندی کمک شایانی کردهاند. هر چند «قصر شیرین» هیچکدام از سیمرغهای بازیگری را از جشنواره فجر به دست نیاورد اما هر چهار بازیگر نامزد سیمرغ شدند.
5
یکی از دستاوردهای فیلم، توانایی سازندگان در خلق یک شخصیت غایب است. ما در فیلم با شخصیتی روبهرو هستیم که حتی یک ثانیه هم حضور فیزیکی ندارد اما یکی از مهمترین و اثرگذارترین شخصیتهای فیلم است. تقریبا تمام کنشهای اصلی شخصیتهای حاضر در داستان تحت تاثیر شخصیتی است که هرگز او را نمیبینیم. توانایی سازندگان «قصر شیرین» در باورپذیر ساختن تاثیر این شخصیت، هم موفقیتی برای میرکریمی و فیلمنامهنویسان این فیلم محسوب میشود و هم به مشارکت فعالانهتر تماشاگر در تکمیل دنیای فیلم میانجامد. ما باید این شخصیت غایب را، بر اساس نکاتی که در طول فیلم در موردش گفته میشود، در ذهن خود بسازیم و همین امر میتواند یکی از جذابیتهای «قصر شیرین» تلقی شود.
«قصر شیرین» را میتوانید از طریق این لینک در فیلمنت تماشا کنید.