
ترکیب چندوجهی از زمان روایت
یک منتقد معتقدست ترکیب چندوجهی از زمان روایت به شناسنامه فرمال فیلم «پروا» تبدیل شده و با پایان تراژیک آن پیوند می خورد.
به گزارش فیلم نت نیوز، محسن خیمه دوز در یادداشتی به فیلم سینمایی «پروا» پرداخته و به ویژه آن را از منظر روایت بررسی کرده است. این فیلم در حال حاضر در بخش «سینمای دیگر» فیلم نت قابل تماشا است.
در زمانه سینمای تهیشده امروز، دیدن فیلم «پروا» به کارگردانی مهران مهدویان غنیمتیست. هر چند حسام محمودی نماند تا فیلمش را ببیند، یادش گرامی که بازی خوبش در این فیلم، آن را دیدنی تر می کند.
«پروا» هم به خاطر بازی های خوبش، هم به خاطر فیلمنامه خوبش و هم به خاطر کارگردانی و تدوین خوبش، فیلم خوبی ست و ارزش دیدن دارد. فیلمی از یک فیلمساز تازه نفس که اگر جذب سینمای تجاری عامه پسند نشود، جایگاه خوبی در سینمای ایران خواهد داشت.
فیلم «پروا» گرچه جوایزی از چند جشنواره جهانی گرفته، اما علت دیدنی بودنش جایزههایش نیست، خود فیلم است و نوع روایتیست که از یک اتفاق ارایٔه میکند که با بازی های خوب حسام محمودی، مهتاب ثروتی و سیامک ادیب دیدنی تر می شود.
خسرو امیری ۳۰ ساله، (با بازی حسام محمودی) که شغل مناسبی ندارد و تلاش میکند شغلی مناسبی پیدا کند درگیر ماجراهایی خواسته و ناخواسته می شود که زندگی اش را دگرگون می کند. نقطه قوت فیلمنامه فرم روایتی آن است. «پروا» به تدریج که مخاطب را با روایت متعارف سرگرم می کند، فرم روایت را هم به نمایش به نمایشی دیدنی تبدیل میکند.
ترکیب چندوجهی از زمان روایت به شناسنامه فرمال فیلم تبدیل شده و با پایان تراژیک آن پیوند می خورد. این ابتکار زیباشناختی در روایت، جدا از لذت مقطعی در زمان دیدن فیلم، خود فیلم را هم به مثابه یک اثر هنری ماندگار می کند به نحوی که بیننده رغبت می کند دوباره آن را ببیند چرا که در نوبت دوم می تواند به نکاتی که در نوبت اول به دلیل همان فرم تو برتوی روایتی ندیده بود، ببیند.
مهران مهدویان کارگردان و فیلمنامه نویس «پروا» نشان داد که توانمندی فهم فرم و استعداد ایجاد ابتکار در روایتپردازی سینمایی را دارد و میتوان امیدوار بود که در فیلمهای بعدیاش بی آنکه اسیر کلیشهها شود اثری متفاوت خلق کند البته به شرط آنکه پدیدهٔ فراموش شده و به شدت مورد غفلت قرار گرفتهٔ «دراماتورژی فیلم» را جدی بگیرد و اشتباه پیشینیان سینمای ایران را در این مورد تکرار نکند.
نویسنده: محسن خیمه دوز
منبع:جامعه سینما
فیلم «پروا» را اینجا ببینید.