
تعامل با هنرمندان یکی از مهمترین اتفاقات است
محسن علی اکبری معتقد است که تغییر مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اتفاق بسیار خوبی است.
*تعویض مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی اتفاقی خوبی قلمداد میشود؟
-بنیاد سینمایی فارابی، اصلیترین و تنها ترین گزینه ایران در عرصه بینالملل است و به شدت در جشنواره کودک و فجر تاثیر گذار است و رسالت تاسیس این بنیاد، معرفی کارگردانان و فیلمسازان جوان به سینما، منطبق با اصول و ارزشهای نظام انقلاب اسلامی است، برای چنین جایگاهی که محل عرضه هنر فاخر سینمای ایران است، خیلی اهمیت دارد که هنرمندان توانمند در این بنیاد حاضر شوند.
بنیاد سینمایی فارابی یک رابطه بسیار ظریف و حساس بین هنرمندان و مدیران برقرار کرده است و با جسارت تمام میتوانم بگویم مدیرانی که با هنرمندان ارتباط نداشتند، به سختی میتوانند در این مکان مدیریت کنند و همین موضوع هم سبب میشود که به عرصه مدیریت فرهنگی کشور لطمه وارد شود، به همین دلیل باید از مدیران کارکشته استفاده شود . در طول این مدت که مدیران زیادی برای بنیاد سینمایی فارابی انتخاب شدند، اکثر آنها سابقه مدیریت فرهنگی کلان را داشتند و در این بین از میان تمام کسانی که تجربه مدیریتی داشتند، آقای زینالعابدین، باتوجه به سابقه مدیریتی چندین ساله ایشان در شبکه یک سیما و ارتباطشان با هنرمندان، میتوانم بگویم که یک رزومه بسیار خوب و موفق دارند و این رزومه میتواند به ماهیت مدیریت سینمای ایران، خصوصا در زمینه ارتباط با هنرمندان، حضور ایشان میتواندتاثیر به سزایی بگذارد.
*چیزی که در این چند روز مطرح شد و نقطه نقد به مدیریت آقای زینالعابدین است، این است که ایشان فعالیت خود را از نظارت بر پخش شروع کردند و انتقادات وارده هم در این زمینه بود که چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی سراغ گزینه آقای زینالعابدین رفتند؟
-در پاسخ به نقدهای وارد شده باید بگویم که این مثال مانند این است که بگویند اصغر فرهادی که یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای ایران است، کارش را از دستیار کارگردان شروع کرده، بعدا چرا کارگردان شده است؟ من ایشان را مثال زدم چون از ایشان استادتر نداریم.
*آخر چنین قیاسی را نمیتوان انجام داد به این خاطر که ایشان از ابتدا حوزه تخصصیشان همین ماجرا بود و بعد هم پیشرفت کردند ولی نظارت پخش صداوسیما ارتباط چندانی به فارابی ندارد.
-مجید مجیدی، بازیگر بوده و بعد کارگردان شاخصی شده، من این را میگویم که نگاه نکنیم فرد از کجا آمده به این نگاه کنیم که چقدر موفق بوده است و آقای زینالعابدین یکی از موفقترین مدیران است و برقراری تعامل با هنرمندان یکی از مهمترین اتفاقات است.
*بنیاد سینمایی فارابی در سال گذشته نه فیلم داشت که نتوانسته بود ایدهها و آرمانهای فارابی را به درستی نشان دهد، آیا این ماجرا یکی از علل مشخص شدن ناکارآمدی بنیاد سینمایی فارابی بود؟
-هیچ یک از این مباحث در این تعویض تاثیرگذار نبود به این خاطر که ایشان در این یک سال وچند ماه نتوانسته بودند که با جامعه ارتباط مورد نظر را برقرار کنند.
*انتقادات در سال گذشته به فارابی بالا بود و علتش هم این بود که ماحصل ایده و افکار فارابی از پشت این 9 فیلم خارج نشد.
-به هرحال بعد از یکسری اتفاقات، به این نتیجه میرسیم که یک مدیر باید تغییر کند و مدیر دیگری جایگزین او شود و اگر بخواهیم این اتفاقات را موشکافی کنیم، به نتیجه درستی نمیرسیم. به هرحال آقای جوادی تمام تلاشش را کرد که به بهترین شکل مدیریت کند، اما موفق نبود، این عدم موفقیتش میتواند دلایل متعددی داشته باشد و من نمیخواهم وارد جزئیات آن شوم، چون به هرحال آن چیزی که مدیران درباره آن به اجماع رسیدند، آمدن آقای زینالعابدین بود که به عقیده من درست بود.
*در آستانه جشنواره کودک این لازم بود یا آقای خزاعی متوجه این ماجرا شد که بهتر است به فکر جشنوارهای بزرگتر مثل جشنواره فیلم فجر باشد تا خرابکاری و حواشی بزرگتری برای جشنواره ایجاد نشود؟
-بحث این است که اگر این تغییر به تاخیر میافتاد، قطعا جشنواره چهل و دوم ضعیفتر از جشنواره امسال برگزار میشد. نکته بعد اینکه مهمترین جشنواره ایران، جشنواره فیلم فجر است و جشنوارههای دیگر در مرحله بعدی قرار دارند.
برای اجرای سیاستهای آقای خزاعی و اسماعیلی باید این تغییر شکل میگرفت تا برای برگزاری بهتر جشنواره پل ارتباطی بین هنرمندان و مدیران برقرار میشد.
*به نظر میرسد که این تغییر با استقبال مواجه شدهاست؟
-شک نکنید که این تغییر یکی از بهترین تصمیمهایی بوده که گرفته شده است و من به شما قول میدهم که جشنواره سال آینده بهترین جشنواره در طول این سه سال خواهد بود. همه ما آقای زینالعابدین را میشناسیم، ایشان بسیار انسان روشنفکر و هنرشناسی هستند که ارتباط خوبی با هنرمندان دارند و مدیر فهیمی هستند.
منبع: خبرآنلاین
نویسنده: مهسا بهادری